Nieuws

Nautisch borrelen op de Koggewerf

COLUMN: Nautisch Kampen #8

Nautisch borrelen op de Koggewerf

Wanneer je aan stoere scheepslui denkt, dan komt er al snel een beeld in je gedachten van een bebaarde man met een dikke zwarte schipperstrui en een wat verwilderde haardos. Wanneer hij zijn handen niet nodig heeft om het roer vast te houden of de zeilen te hijsen warmt hij ze aan een kop sterke koffie. Of hij houdt er een nog sterker drankje mee vast, nodig om zichzelf warm te houden tijdens de vaak barre omstandigheden. Dat dit beeld nog steeds actueel is, bewijst het volgende initiatief. Deze winter werkten Stichting Kamper Kogge met de samenstellers van Siebrand, in het diepste geheim, aan de receptuur van het nieuwe Kamper Kogge Kruidenbitter. De lokale kleur van koggeteer, geur en smaak van het kruidenmelange zijn terug te vinden in uiterlijk en afdronk van de zo typische drank van scheepslieden én landrotten. Kruidenbitters kennen een eeuwenoude traditie. In de middeleeuwen werd voor de genezing bij elke ziekte of aandoening een specifiek kruid gezocht. Deze kruiden werden in kruikjes met alcohol bewaard om mee te nemen naar zee. Koggeschippers lieten de losse kruikjes overgieten in één vat om zo ruimte te besparen. Het bleek ‘een middel tegen elke kwaal’. Voor de bemanning was er dus altijd wel een reden om bij de scheeparts een napje met bitter te halen. De binnenstad van Kampen is in de loop van eeuwen gebouwd met het geld dat de schippers en kooplui van de Hanze verdienden met hun koggen. De middeleeuwse opbouw van onze hartelijke Hanzestad is goed bewaard gebleven en veel Hanze-elementen zijn nog herkenbaar in onze binnenstad. Ook nu nog kent de stad een sterke band met de historische streekproducten die in de regio Kampen worden geproduceerd. De handelsgeest van Siebrand Kampen en Stichting Kamper Kogge is daar een mooi voorbeeld van. Het Kamper Kogge Kruidenbitter is verkrijgbaar in drie kruik- en flesmaten, bij de Koggewerf en de Tourist Info in de Stadskazerne. Daarnaast wordt het via Groothandel van Dijk aangeboden zodat ook de horeca en supermarkten het Kamper Kogge Kruidenbitter aan hun assortiment kunnen toevoegen. Het aantal verkoopadressen zal snel worden uitgebreid. Het drankje bevat 14,9% alcohol en past bij de toenemende vraag naar alcoholhoudende dranken met een lager alcoholpercentage. Wil je dit bewijs van nautisch ondernemerschap wel eens proeven? Dat kan vanaf 28 maart! Voor meer informatie mail naar: kogge@kamperkogge.nl. Ahoy!(De column Nautisch Kampen is een initiatief van Kampen Marketing en de Gemeente Kampen.)Foto: Jan van Werven maakt koggemokjes, uit: De ambachtelijke route Kampen
Lees verder

Kom naar de binnenstad op 1 april

Wie wordt Miss Kampen 2019

Kom naar de binnenstad op 1 april

📯 Kom op de eerste maandag van april naar de Miss Kampen Verkiezing 2019 met de grootste 🐄 Koeienparade  🐄 van Kampen. 🐄 Op de eerste maandag van de maand april wordt om 16.00 uur in Kampen voor het eerst in de geschiedenis een feestelijke Koeienparade georganiseerd met de verkiezing van Miss Kampen 2019. 🐄 🐮 Miss Kampen Verkiezing 🐄 🐮📯 16.00 uur🗺️ Vanaf het Van Heutszplein door de Oudestraat Kampen 🏁 De Plantage🐄 Tientallen koeien zullen worden beoordeeld door een deskundige jury onder leiding van de burgemeester van KampenBort 🐮-lewijn. Na een parade door de Oudestraat vindt de jurering plaats op de Plantage.🐄 Daarnaast wordt aan de populairste Koe ook een publieksprijs uitgereikt. Iedereen is daarom uitgenodigd naar de binnenstad van Kampen te komen. 🐄 MultiVlaai ontwikkelt op dit moment zelfs een heuse Koeienvlaai. Zodat ook de eigenaar van de winnares in het zonnetje gezet kan worden. 🐄 Op dit moment zijn er al meer dan 20 kandidaten ingeschreven via www.misskampen.nl. Kampen Marketing zoekt nog vrijwilligers die de kandidaten tijdens de parade willen begeleiden als poepvanger. Gratis aanmelden kan via administratie@kampenmarketing.nl. De aanmeldingen worden behandeld op volgorde van binnenkomst. 🐄 Deskundige jury  🐄Iedereen mag meedoen aan de beoordeling van de koeien op 1 april. Naast de publieksprijs wordt de hoofdprijs uitgereikt door een deskundige jury onder leiding van burgemeester Bort 🐮-lewijn. De overige juryleden zijn Hans Klopper (bekend van zijn rol als scheidsrechter bij het TV-programma ‘Bommetje!’), de populaire vlogster Irma Knol van Libelle TV en Fré Helleman, voorzitter van de OVKampen.🔎 Lees meer op www.misskampen.nl
Lees verder

Start van 75 jaar bevrijding

WO2 Cafe in Kampen

Start van 75 jaar bevrijding

In april 2020 is het 75 jaar geleden dat  Overijssel is bevrijd van de Duitse bezetter. Een bijzonder lustrum waaraan in Overijssel veel aandacht geschonken zal worden. In aanloop naar 2020 zoeken RTV Oost en het Historisch Centrum Overijssel (HCO) naar verhalen en materialen over de Tweede Wereldoorlog. Op 17 april 2019 is het WO2 Café in Kampen. We zijn benieuwd naar uw verhalen en objecten over de Tweede Wereldoorlog in Kampen.  Over de tour Tijdens een tour in april langs vijftien Overijsselse bibliotheken is iedereen die een oorlogsverhaal te vertellen heeft van harte uitgenodigd om langs te komen. Ook foto’s, voorwerpen en documenten over de oorlog en bevrijding kunnen meegenomen worden tijdens deze lunchbijeenkomsten in het WO2 Café. Op elke locatie zullen deskundigen helpen de verhalen en objecten te duiden. Ook kunnen historische verenigingen bijzondere collectiestukken meenemen. Een selectie van de verhalen wordt openbaar gemaakt via diverse kanalen waaronder het cultuurhistorische platform MijnStadMijnDorp.  RTV Oost maakt een registratie van deze WO2 Café-tour. De meest bijzondere verhalen krijgen een mooie plek tijdens de bevrijdingstour door Overijssel in 2020.    WO2 Café in Kampen Op 17 april is het WO2 Café in Kampen. U bent van harte uitgenodigd tussen 12.00 tot 14.00 uur, om onder het genot van een broodje, uw verhaal te vertellen of objecten te laten zien die met de Tweede Wereldoorlog in Kampen te maken hebben. Meer informatie over het WO2 Café vindt u op www.overijsselviertvrijheid.nl.De mensen van de Bibliotheek, het Stadsarchief en de Historische vereniging Jan van Arkel heten u die middag van harte welkom in Café Paatje. In verband met de voorbereidingen vragen wij u zich aan te melden via info@stadsarchiefkampen.nl. Het WO2 Café is de start van het lustrumprogramma 75 Jaar Vrijheid Overijssel, een initiatief van het platform WO2 bestaande uit Memory Museum, Informatiecentrum Canadese Begraafplaats, Historisch Centrum Overijssel, Bevrijdingsfestival Overijssel en RTV Oost. Het WO2 Café is een samenwerking van Historisch Centrum Overijssel, Rijnbrink, de Overijsselse bibliotheken en RTV Oost en wordt gefinancierd door Provincie Overijssel.
Lees verder

Doe je mee?

Breng de toegankelijkheid van Kampen in kaart

Doe je mee?

De Gemeente Kampen is al goed te vinden in de app en op de website Ongehinderd. Onder andere met parkeerplekken en stembureaus. Staat jouw locatie er al tussen? Klik hier voor de diverse locaties op Kampen. TIP: Kijk of jouw locatie een vermelding heeft. Klopt alles? Vul aan waar nodig. Doe MeeBreng de toegankelijkheid van Kampen in kaart. Dit zeggen de makers van Ongehinderd: Of je nu zelf een (lichte) beperking hebt, iemand kent met een beperking of gewoon betrokken bent bij toegankelijkheid: vanaf nu kan iedereen een profiel aanmaken in de Ongehinderd app! Onze ervaring is dat vrienden, familie en professionals veel van toegankelijkheid af weten en dus heel goed kunnen helpen deze in kaart te brengen. Samen maken we Nederland toegankelijker.
Lees verder

Tijdens het koffiemomentje

Lancering VisitKampen.nl en Selfie Route

Tijdens het koffiemomentje

Nieuwe toeristische siteGeen grap: op maandag 1 april aanstaande wordt de nieuwe, meertalige website www.visitkampen.nl gelanceerd. De site bevat informatie in het Nederlands, Engels en Duits. Daarnaast is ook toeristische informatie in het Chinees beschikbaar. Ook handig voor uw eigen klanten / gasten dus! Komt u fouten tegen of heeft u andere verbetersuggesties? We houden ons van harte aanbevolen! Stuur een mail naar Anja via anja@stad.kampen.nl of vul het online contactformulier in. Selfie RouteWe werken hard aan de ontwikkeling van een Kampen Selfie Route en u kunt mee profiteren. Hoe? Dat hoort u bij het Kampen Marketing Koffiemomentje! KoffiemomentjeIedere eerste maandag van de maand organiseert Kampen Marketing het Koffiemomentje van 9 tot 10 uur in De Eenhoorn. Bij de eerstvolgende editie, 1 april, zal de toeristische website www.visitKampen.nl officieel worden gelanceerd. U bent van harte uitgenodigd hierbij aanwezig te zijn (of bij een volgend Kampen Marketing Koffiemomentje natuurlijk!). Aanmelden kan via https://koffiemomentje.eventbrite.nl
Lees verder

Bed&Breakfast

Kampen 17 maart op Omroep Max

Bed&Breakfast

Het populaire TV-programma ‘Bed&Breakfast’ van Omroep Max heeft opnames gemaakt in de gemeente Kampen. De aflevering met B&B De Zande uit Kamperveen wordt uitgezonden op zondagavond 17 maart vanaf 20.20 uur op NPO1. Anderhalf miljoenIn het MAX-programma Bed & Breakfast logeren drie stellen allemaal een nacht bij elkaar. Tijdens hun bezoek onderwerpen ze elkaars Bed & Breakfast aan een grondig onderzoek. Ondertussen proberen ze hun gasten zo goed mogelijk in de watten te leggen en leiden ze hen rond in de omgeving tijdens verschillende uitjes. Het programma is ongekend populair: gemiddeld kijken zo’n anderhalf miljoen Nederlanders naar de uitzendingen op TV en Uitzending Gemist. Marcel Scheenhart, eigenaar van B&B De Zande, is erg blij met de aandacht die dit oplevert. RondleidingDe promotie van Kampen als hartelijke, historische Hanzestad aan het water heeft er volgens citymarketeer Roeland Tameling de afgelopen jaren aan bijgedragen dat steeds meer mensen Kampen willen bezoeken en hier overnachten: “zowel bij B&B De Zande als bij andere accommodaties in de gemeente.” Kampen Marketing heeft in dit geval de TV-producent IdTV voor de opnames van ‘Bed&Breakfast’ in contact gebracht met stadsgids Cor Adema, die de deelnemers aan het programma heeft rondgeleid langs de mooiste plekken van Kampen. Deze beelden worden ook uitgezonden tijdens de aflevering op 17 maart. KamperveenEen groot deel van de opnames is gemaakt in de accommodatie van de familie Scheenhart aan de Zande 40 in Kamperveen. “Het huis waar je welkom bent in de B&B en/of het achterhuis,” zo vertellen de eigenaren enthousiast op hun website www.wijendezande.nl. De B&B richt zich op mensen die van natuur en cultuur houden en tevens mogen genieten van sport en activiteit (fietsen en wandelen).
Lees verder

Nieuws uit de provincie

COLUMN: Nautisch Kampen #7

Nieuws uit de provincie

Het was in het voorjaar van 2017 dat we binnen het gemeentehuis lucht kregen van een bijzondere subsidieregeling van de provincie Overijssel. Het was echter kort voor de uiterste aanvraagdatum. Konden we de deadline nog halen? Gemeenten mochten inschrijven wanneer ze een plan van aanpak hadden waarmee een zogeheten ‘Cultuurprofiel’ werd versterkt. We besloten een poging te wagen.Natuurlijk kozen wij voor ons nautisch profiel. In allerijl formeerden we een werkgroepje om te kijken hoe we dit varkentje konden wassen. Wat speelt er allemaal al in de gemeente? Welke criteria zijn er vanuit de provincie? Welke cofinanciering vanuit de gemeente is vereist? Welke nieuwe projecten kunnen we betrekken? In een recordtijd van 5 dagen werd de aanvraag gedaan. 11 zeer uiteenlopende projecten werden ingediend, die tezamen 160.000 euro aan provinciale subsidie moesten gaan opleveren. Tel hierbij op de verplichte gemeentelijke cofinanciering van 60.000 euro en je hebt een mooi bedrag te pakken. Na het indienen begon het wachten. Er werden namelijk slechts 8 gemeenten geselecteerd. Je kunt je voorstellen hoe groot onze voldoening was toen bleek dat Kampen bij de gelukkigen behoorde! Het feest kon beginnen. Ondernemers, culturele instellingen, verenigingen, ambtenaren en bestuur werden geïnformeerd over de projecten die gehonoreerd waren. Projectleiders werden aangesteld en uitvoerende teams werden samengesteld. Deze 11 projecten kregen een financiële injectie:  Steurneuzen  Escaperoom in nautische sfeer  Het verhaal van de Kogge  Toonbeelden mobiel erfgoed  Nautische wandeling incl. app  Nauisch karakter in toeristische websites Wegwijzers en ambassadeurs opleidingen  Nautische arrangementen ontwikkelen  Kunstroute klimaatdijk Reeve  Culturele zaterdagen in nautische sferen  Kunstpact Kampen, samenwerking culturele organisaties en events Inmiddels zijn we ruim een jaar later. De meeste projecten zijn in volle gang. Sommige starten later op. Dat is niet erg, we hebben tot eind 2020 de tijd. Het is fijn om te zien dat het verder ontwikkelen van de projecten niet alleen leidt tot versterking van ons nautisch profiel, maar ook tot samenwerking en verbinding op alle fronten. Dat is de provincie met ons eens, want de eerste jaarlijkse tussenrapportage is positief ontvangen. Iedereen die bij 1 of meer projecten betrokken is wensen we veel succes toe in dit tweede subsidiejaar! Ahoy!(De column Nautisch Kampen is een initiatief van Kampen Marketing en de Gemeente Kampen.)Foto: @Kampeninbeeld
Lees verder

Lift mee!

Hanzesteden in de spotlights

Lift mee!

Graag attenderen wij je erop dat er vanuit Hanzesteden Marketing een campagne gaat lopen op de Duitse TripAdvisor. Deze Hanzestedencampagne loopt van: 15 maart – 30 juni 2019. Op deze pagina van TripAdvisor zal veel info staan over de 9 Hanzesteden: Kampen, Zwolle, Hasselt, Deventer, Zutphen, Doesburg, Hattem, Elburg en Harderwijk.Wij willen je adviseren om zelf ook een campagne via TripAdvisor uit te zetten indien je wilt meeprofiteren van de extra traffic die deze Hanzestedencampagne zal genereren en dat je daardoor zelf zichtbaarder bent. Hierbij het voorbeeld van Sandton IJsselhotel in Deventer: zij hebben een business listing afgenomen bij TripAdvisor. Dan kun je zelf een hotelpagina aanmaken en je info plaatsen. Dit is dus wat de meeste bedrijven hebben. Wil je bijvoorbeeld op de hotelpagina van Deventer hoog in de ranking staan dan kan dan op twee manieren: Zorgen dat er veel goede reviews van je hotel op staan en hoe meer nieuwe positieve reviews hoe beter; dit is dus een organisch proces dus (het hotel kan alleen het plaatsen van positieve reviews stimuleren richting gasten) Je kunt als deelnemend bedrijf zelf campagnes regelen; wil je bijvoorbeeld een periode bovenaan staan op de hotelpagina van Deventer dan kun je dat zelf regelen in het systeem waar je ook de hotelpagina in aangemaakt heb. Je kunt een campagne op ieder gewild moment activeren of deactiveren. Het zijn kosten per click en de clicks worden bijgehouden. Je kunt bijv. aantal af te nemen clicks aangeven. Een campagne kun je dus zelf inregelen. Mochten er vragen zijn, neem dan contact op met Vera Doornhegge-Buwalda van Hanzesteden Marketing.
Lees verder

Is ons erfgoed over datum?

COLUMN: Nautisch Kampen #6

Is ons erfgoed over datum?

Donderdag 28 februari is het zover. Het provinciale jaarlijkse Erfgoedcongres vindt plaats. Dit jaar is Kampen uitgekozen als plaats van handeling. De Stadsgehoorzaal vormt het monumentale decor voor de bijeenkomst, waar zo’n 200 mensen te gast zijn. De aanwezigen werken in de erfgoedsector of hebben ermee te maken.Het thema van de dag is: ‘Tenminste houdbaar tot....?’ Een onderwerp dat gaat over bewaren, conserveren en exploiteren. Maar ook over beleefbaar maken en houden, verbinden van verleden en heden en het interesseren van jong en oud.Waarom is dat eigenlijk zo belangrijk? Is wat geweest is, niet gewoon geweest? ‘Nee’, zeggen de oude rotten in het vak: ‘Monumenten en ander erfgoed moeten bewaard blijven omdat het verleden onze basis is.’ ‘Nee’, zeggen ook de jongeren die aanwezig zijn: ‘Wij kiezen juist bewust voor een beroep in deze sector om te zorgen dat het erfgoed aandacht blijft krijgen.’In Kampen hebben we erfgoed in allerlei vormen. De stad barst van de monumenten en onze eigen ErfgoedChick laat ons in haar vlogs regelmatig meekijken in het erfgoeddepot, waar talloze schatten te vinden zijn. Ook in de musea is veel moois te zien uit bijvoorbeeld de Hanzeperiode. En niet te vergeten onze historische schepen en de IJsselkogge, die over een aantal jaren te bewonderen zal zijn in Kampen. Allemaal bewijsstukken van ons (nautische) verleden.Naast de schoonheid zijn het vooral de verhalen achter de erfgoedstukken en monumenten die zorgen dat erfgoed het bewaren waard is. Verhalen over handel, levenswijzen, welvaart, oorlogen, rijkdom en armoede. Avonturen van heldhaftige zeelieden, bijzondere uitvindingen en toonaangevende families. Verhalen die ons vertellen hoe het vroeger ging en die ons daarmee ook iets leren over het heden en de toekomst. Afkomst, cultuur, normen, waarden; Het valt of staat allemaal met erfgoed en de verhalen die erbij horen. Het vormt als het ware je referentiekader en beïnvloedt daarmee de wijze waarop wij nu leven. Alle reden dus om te zorgen dat ons erfgoed niet alleen bewaard blijft, maar ook wordt beleefd.De vraag achter het thema is: ‘Hoe zorg je dat erfgoed op een aantrekkelijke manier gepresenteerd wordt, zodanig dat het ook jongeren aanspreekt?’ Verschillende sprekers vertellen over hun aanpak. Zo is er een museum die de social media accounts laat bijhouden door de stagiaire. Ze heeft volledige vrijheid en dat betekent dat er ook berichten en beelden geplaatst worden waar de oudere generatie een beetje van schrikt. Past het wel bij de profilering van het museum? Toch gaat het museum door op de ingeslagen weg en het gevolg is honderden likes per bericht. Van jongeren natuurlijk. Een doelgroep die men voorheen nooit kon bereiken.Een ander voorbeeld komt van de directeur van het Palthehuis in Oldenzaal. Zij besluit dat ze niet langer tegen de grotere musea gaat opboksen met exposities. In plaats daarvan organiseert ze nu diverse doelgroepgerichte evenementen. Zo is er regelmatig een leuke dag voor kinderen van 2 t/m 8 jaar. Niet meteen de doelgroep waar je aan denkt, maar niettemin een doorslaand succes. Honderden ouders komen samen met hun kinderen naar de kinderdag en genieten van alle activiteiten die worden aangeboden.De opbrengst van de dag? Dit zijn enkele uitspraken: Out of the box durven denken, van gebaande wegen af willen gaan, de jeugd betrekken bij het ontdekken van mogelijkheden, stagiaires en jongeren aannemen en verantwoordelijkheid geven, niet te veel denken maar gewoon dingen proberen, inkomende ideeën niet afhouden maar omarmen, drempels verlagen.Genoeg inspiratie om ieder op hun eigen plek mee aan de slag te gaan. En die term ‘tenminste houdbaar tot’? Die veranderen we gewoon in ‘onbeperkt houdbaar’ :).Ahoy!(De column Nautisch Kampen is een initiatief van Kampen Marketing en de Gemeente Kampen.)Foto: @Kampen, wereldstad in een notendop. Broederweg in 1903 met hooiwagens
Lees verder

Exclusief voor gastheren, gastvrouwen, ambassadeurs Tourist Info en Kampen Marketing

Workshop Nautische Route Kampen

Exclusief voor gastheren, gastvrouwen, ambassadeurs Tourist Info en Kampen Marketing

Ongetwijfeld kennen jullie de vernieuwde Kampen Stadsgids app. Hij biedt nu een nog soepeler navigatie, daagt je uit met een puzzelspel en een nieuwe nautische wandeling en hij zal je nog fijner langs de mooiste plekjes van Kampen leiden. Ook is er een interactieve evenementen agenda met de leukste activiteiten toegevoegd. Omdat het toeristisch seizoen weer begint, de bezoekers weer naar Kampen toe zullen stromen en het ook gewoon goed is om elkaar weer te zien nodigen de Tourist Info en Kampen Marketing je hierbij van harte uit om deel te nemen aan een actieve workshop ‘Nautische Route Kampen’. Wandelen langs het waterAan de wandelroutes in de app is een bijzondere toegevoegd: de nautische route door Kampen. Met verhalen over historische maritieme plekken in de stad. Niet alleen langs de IJssel, maar ook op verrassende locaties die toch verslag over Kampen en het water doen. De app is ook gebruikersvriendelijker gemaakt en bevat een kalender van allerlei evenementen en culturele activiteiten in de gemeente Kampen. Inclusief een herinneringsfunctie voor je eigen agenda. Daarmee is de app zowel voor inwoners als bezoekers van Kampen een handig hulpmiddel. Maar dat mag nog best eens getest worden door experts en ervaringsdeskundigen. Jullie dus! ProgrammaOp 10 april verzamelen we ons allemaal tussen 15.30 en 16.00 uur bij de balie van de Tourist Info in de Stadskazerne. Neem je smartphone mee en zorg ervoor dat de app startklaar is voor de workshop echt begint! Tussen 16 en ongeveer 17.15 uur gaan we in groepjes elk een deel van de route controleren. Uiterlijk 17.30 verzamelen we allemaal bij ’t Kroegje (Geerstraat 17). Onder het genot van drankjes en bitterballen, aangeboden door Kampen Marketing maken we de balans op. Wat moet worden aangepast en wie had de meeste vragen goed?! We vinden het heel fijn als jij ook van de partij bent. Wil je even doorgeven via https://nautischeroute.eventbrite.nl of je meedoet? Geheugensteuntje De workshop biedt meteen ook een mooie opfrisser van ieders geheugen over een aantal bijzondere nautische verhalen, zoals ook Cor Adema in een masterclass vorig jaar met ons heeft gedeeld. En weet je nog hoe het zat met die app? In 2016 is de gemeente Kampen in samenwerking met Kampen Marketing gestart met de ontwikkeling van een app waarmee het verhaal van Kampen voor een brede doelgroep toegankelijk kon worden gemaakt. Deze app heeft de naam Kampen Stadsgids gekregen en is een combinatie van een evenementenkalender en een aantal speurtochten rond verschillende thema’s. De app is gratis en meertalig (NL, Engels, Duits). Deze app staat voor iedereen als download klaar in de App store en in Google Play.Hartelijke groet en graag tot ziens op woensdag 10 april!Roeland Tameling mede namens Hester Timmerman, Margreet Slurink en Jan Troostp.s. Als warming-up nog even een screenshot uit de promotiefilm over de Kampen Stadsgids app met wethouder Meijering en burgemeester Koelewijn, https://youtu.be/X5cjTdnwF3w. Leuk als je die link ook eens deelt via Facebook of andere sociale media!
Lees verder

Bootje varen

COLUMN: Nautisch Kampen #5

Bootje varen

Kampen ligt aan de IJssel. Een rivier met prachtige uiterwaarden, kribben, kleine strandjes, havens en aanmeerplekken. Je kunt vanuit Kampen een mooie vaartocht maken naar Elburg, en de IJssel brengt je ook naar ruimer vaarwater zoals het Ketelmeer en IJsselmeer. Van daaruit kun je een bezoek te brengen aan bijvoorbeeld Urk, Hoorn of Enkhuizen. Veel mensen genieten zo iedere zomer volop van een verblijf op het water.De jachthavens in Kampen maken zich op voor het nieuwe vaarseizoen waarbij zij ook ‘bootjesmensen’ van buiten Kampen hartelijk welkom heten om onze stad aan te doen. Wist je dat je in Kampen heel dicht bij het centrum kunt afmeren? Vanuit de havens aan weerszijden van de binnenstad loop je in een paar minuten naar de restaurants, terrasjes en winkels. Of je brengt een bezoek aan de musea, servicebioscoop of stadsgehoorzaal. Tel daarbij op de ruim 100 evenementen die per jaar in Kampen plaatsvinden en je kunt met zekerheid vaststellen dat Kampen een bezoekje meer dan waard is.Niet alleen mensen met een eigen boot kunnen genieten van het water. In Kampen is een aantal rondvaartorganisaties actief, die verschillende tochten aanbieden. Je kunt naar wens een aantal uren, een dag of zelfs meerdere dagen op het schip verblijven. Er zijn kleinere vaartuigen, die trendy ingericht zijn en geschikt voor een barbecue aan boord met vrienden of familie. Of de wat ruimere salonboten wanneer je met een groter gezelschap uit varen wilt. Allerlei cateringmogelijkheden zijn voorhanden, zodat het je gasten aan niets ontbreekt.Het mooiste aspect van een varend feestje is toch wel het grandioze uitzicht op de stad, de randmeren en de IJsseldelta. Terwijl jij geniet van je hapje en drankje trekt het natuurlijke landschap aan je voorbij.Ook de bruine vloot willen we natuurlijk niet onbenoemd laten. Hoe gaaf is het om tijdens je verblijf op één van deze historische schepen de zeilen te hijsen en scherp aan de wind te varen? Even alle dagelijkse beslommeringen vergeten en je alleen richten op je taak. Om daarna voldaan uit te rusten op een zonnig dek. Hoe klinkt dat? Tijdens een meerdaags verblijf bezoek je diverse steden zoals Urk, Hoorn, Enkhuizen en Elburg.Kortom, of je nu een feestje te vieren hebt of er een weekend of week tussenuit wilt, in Kampen kun je uitstekend terecht. Klik hier voor een overzicht van de organisaties die vaartochten aanbieden.Ahoy!(De column Nautisch Kampen is een initiatief van Kampen Marketing en de Gemeente Kampen.)Foto:  Buiten haven @Erik Wilderdijk
Lees verder

In Kampen

Kennismakingsdag Cruises & Touroperators

In Kampen

Succesvolle events als Sail Kampen, 'Kerst in Oud Kampen' en de vele andere toeristische activiteiten zetten Kampen als aantrekkelijke Hanzestad steeds vaker in de nationale 'spotlights'. Publiek en toeristische ondernemers blijken het nautisch karakter van de stad en haar turbulent verleden een absolute trekker te vinden. Om de gezamenlijke kansen hiervoor verder onder de aandacht van cruisereders en touroperators aandacht te brengen organiseren Kampen Marketing en Tourist Info Kampen een kennismakingsdag op 13 maart aan boord van salonboot 'de Veerman van Kampen'.De rederijen en touroperators krijgen onder meer een toelichting over de samenwerkingsmogelijkheden met Kampen Marketing, een lezing van zeezeiler Henk de Velde en een stadswandeling aangeboden.De kennismakingsdag van Kampen Marketing in samenwerking met Tourist Info Kampen wordt georganiseerd door Harry van Dijk (projectmanager Cruises & Touroperators), ondersteund door Jan Troost (bestuurslid Kampen Marketing en voorzitter Tourist Info) en citymarketeer Roeland Tameling. Voor meer informatie over dit event is speciaal voor de cruisereders en touroperators het mailadres 4touroperators@kampenmarketing.nl geopend.Foto: waterfront Kampen – gemaakt door Kampeninbeeld
Lees verder

Privacy statement

Proclaimer

Alle rechten voorbehouden. © 2019 Kampen Marketing. Kampen Marketing is verantwoordelijk voor de inhoud van deze website, en doet er alles aan deze actueel en juist te houden. Voor zover bekend wordt geen auteursrecht geschonden met de inhoud van de site. Komt u desondanks toch iets tegen dat niet correct is of verouderd, dan stellen wij uw reactie bijzonder op prijs.

Een concept van: Pankra, Leuk GeregeldMacHelp, BrugMedia, Sterinsocial & Julius Media