Nieuws

Russen en Chinezen in Kampen

Op 9 oktober vond de eerste HollandCity Global Travel Trade Show in de Hanzestad Zwolle plaats. Het doel van het meerdaagse evenement was om Nederland (en Kampen in het bijzonder natuurlijk) bij internationale reisorganisaties op de kaart te zetten als inspirerende reisbestemming. Naast de 105 internationale touroperators waren er ook 75 organisaties uit de toeristische sector aanwezig, zoals musea, hotels, attracties, evenementen locaties en restaurants.Op dinsdag was Kampen aanwezig bij de meet & greet-sessies, waarbij één-op-één afspraken tussen de reisorganisaties en de Nederlandse reisindustrie plaatsvonden. Op woensdag werden er zogenaamde familiarisation trips georganiseerd: reisorganisaties bezoeken diverse plekken in Nederland en maken kennis met het reisaanbod in Nederland. Zo kwamen tientallen Russische en Chinese touroperators naar Kampen om te kijken of dit voor hun reisorganisaties een interessante bestemming kan zijn.Wel handig dat Kampen Marketing ook een Welkom in Hanzestad brochure heeft in het Nederlands, Duits en Engels, maar ook in het Chinees!Wil je weten hoe onze bezoekers zich hebben vermaakt in Kampen? Lees dan het verslag van Reinier de Wit, die namens Kampen Marketing de ontvangst coördineerde.
Lees verder

Uitnodiging Hartelijk in het Duits

Beste mensen,Iedereen die als gastvrouw of gastheer, medewerker van de Tourist Info of op andere wijze Duitse gasten in Kampen te woord staat is van harte welkom om mee te doen aan twee workshops die Kampen Marketing organiseert.De tweedelige workshop ‘Hartelijk in het Duits’ omvat twee avonden van ca. 1,5 uur. Ze worden verzorgd door Karin Lubs. Tijdens de eerste sessie worden cultuurverschillen belicht en de daaruit vooruitkomende speerpunten in de dienstverlening aan Duitse gasten. De Duitse taal is, naast goede service, één van deze belangrijke speerpunten. In de eerste sessie worden basisuitdrukkingen en –zinnen besproken en geoefend.Inhoud sessie 1 belangrijke cultuurverschillen bij het ontvangen van Duitse gasten speerpunten voor service aan Duitse gasten speerpunt taal klassieke blunders begroeting en afscheid kleine beleefdheidsuitdrukkingen klantvriendelijk nee zeggen getallen, data, tijden, weekdagen e.d. als je het even niet begrijpt Inhoud sessie 2 korte herhaling taalelementen van sessie 1 de weg beschrijven tips geven voor bezienswaardigheden, uitjes e.d. de VVV-producten aan de man brengen een betaling afhandelen aan de telefoon NAW-gegevens opvragen spellen in het Duits De sessies vinden plaats op woensdagavond 31 oktober en woensdagavond 14 november 2018 vanaf 19.30 uur (19.00 uur zaal open) in het stadhuis van Kampen.Ze worden mede mogelijk gemaakt door de Provincie Overijssel als onderdeel van ons programma om het nautische culturele profiel van Kampen te versterken.Deelname is gratis, maar niet vrijblijvend. Als je je via https://www.eventbrite.nl/e/tickets-hartelijk-in-het-duits-51195604431  aanmeldt voor de sessie op 31 oktober vertrouwen we erop dat je ook 14 november van de partij bent.warme Hanze Begrüßung und vergessen Sie nicht, sich anzumelden,Roeland Tameling & Jan TroostKampen Marketing
Lees verder

Meld je aan!

Inspiratiesessie Hanzesteden

Meld je aan!

Benieuwd naar de eerste resultaten van de Hanzestedencampagne in 2018?En wat zijn de plannen voor de promotie van de Hanzesteden in Duitsland en Vlaanderen in 2019?Hoe gaan we na 2019 verder met de Hanzestedenlijn promotie?We vertellen u er graag meer over tijdens de Inspiratiesessie Hanzesteden op 16 oktober in Harderwijk!Deze uitnodiging is bedoeld voor alle geïnteresseerde ondernemers, marketeers, VVV medewerkers, overheden en andere belangstellenden.Programma13.30 uurOntvangst met koffie en thee en een Harderwijker Heerlijkheid14.00 uurWelkom en korte introductie Hanzestedenlijn door Bastiaan Overeem, Visit Veluwe – RBT KAN14.05 uurTerugblik 2018 internationale marktbewerking door Elizabeth Stoit, Hanzesteden Marketing14.20 uurPresentatie plan 2019 door Veerle Hellemans, NBTC België en Natalie Polozeck, NBTC Duitsland. Toelichting participatiemogelijkheden marketingactiviteiten15.00 uurKoffie break15.20 uurInleiding voortzetting Hanzestedenlijn na 2019 door Jacqueline Lijs, NBTC Holland Marketing15.30 uurBrainstorm: Hoe maken we van de Hanzesteden de ultieme bestemming voor een weekend weg voor de komende 10 jaren! Natuurlijk heeft u daar ideeën over...Kunnen we bestaande evenementen verder doorontwikkelen? Hebben we nieuwe trekkers van formaat nodig? Een nieuw museum?? Een Hanzeattractiepark? Een Hanze experience? We horen het graag van u op 16 oktober!16.45 uurTerugkoppeling vanuit de groepen17.00 uurNog even napraten met elkaar onder het genot van een hapje en een drankjeLocatie:Hotel BaarsSmeepoortstraat 523841 EJ Harderwijkwww.hotelbaars.nlMeld je aan via:https://mailchi.mp/hanzestedenmarketing/inspiratiesessie?utm_source=Hanzesteden+Zakelijk&utm_campaign=b6f8c77aa6-EMAIL_CAMPAIGN_2018_10_01_10_33&utm_medium=email&utm_term=0_4d99516079-b6f8c77aa6-151870385&mc_cid=b6f8c77aa6&mc_eid=9f112f09a6
Lees verder

Het is eindelijk zover

Kampen goody bags

Het is eindelijk zover

Eindelijk is het zover, de Goody Bag is klaar en kan worden gebruikt.De eerste set tassen krijgen vrijetijdsondernemers in Kampen gratis en voor niets. Als je in de toekomst wil bijbestellen kan dat via Tourist Informatie in de Stadskazerne.Op de tas zie je iconen van Kampen, en het logo. Verder geen verwijzing naar Kampen. Zo is de tas ook voor de buitenlandse bezoeker te lezen. Het is juist de bedoeling dat mensen die de tas krijgen ambassadeur worden van onze stad en dan aan anderen uitleggen wat het voor tas is. We hebben de tassen voorzien van wat algemeen informatiemateriaal. Graag nodigen we je uit daar informatie en goodies voor de promotie van je eigen organisatie aan toe te voegen.Je bent vrij om de tasjes weg te geven aan jullie gasten en bezoekers of de tasjes te verkopen. De richtprijs voor de verkoop is € 2,50 per stuk.Tassen bijbestellen kan altijd. Via Touristinformationstadskazerne@gmail.com of bij de ambassadeurs in de Tourist Info in De Stadskazerne. De kosten hiervan zijn € 1,25 bij een minimale oplage van 50 stuks. De eerste serie is blauw met rode opdruk. Volgende series zullen een andere kleurstelling hebben.In De Stadskazerne ligt een set Kampen Goody Bags voor je klaar. De Tourist Information is open van dinsdag t.e.m. zaterdag van 10 tot 16.00 uur. In de wintermaanden van 11:00 tot 15:00.Meer info via Roeland Tameling of Jan Troost, 06-14125566
Lees verder

Doe mee!

Inspiratiesessie Hanzesteden

Doe mee!

Save the date: Inspiratiesessie Hanzesteden 16 oktober 2018 14.00-17.00 uurWil jij als Kampenaar betrokken zijn met het op de kaart zetten van de Hanzesteden? Dan is dit jouw kans. Wat hebben we afgelopen tijd bereikt met marketing van de Hanzesteden? Wat gaan we in 2019 doen aan marketing in Duitsland en Vlaanderen? Waar kan ik als ondernemer aan meedoen in 2019? Hoe willen we dat een Blockbuster Hanze er in 2022 komt uit te zien? Wil je je Hanzenetwerk versterken? Kom op 16 oktober om 14.00 uur naar Hanzestad Harderwijk dan gaan we er mee aan de slag! (exacte locatie en de officiële uitnodiging volgt nog). We houden je op deze website op de hoogte. Je kunt je natuurlijk ook inschrijven op de nieuwsbrief van Hanzesteden Marketing via Marketing Oost   Hanzesteden Marketing is onderdeel van Marketing Oost en heeft als doel om de negen Hanzesteden (Hasselt, Zwolle, Kampen, Hattem, Deventer, Zutphen, Doesburg, Harderwijk en Elburg) toeristisch te vermarkten op het thema Hanze.
Lees verder

Dan is dit interessant!

Ken jij iemand die pas in Kampen is komen wonen?

Dan is dit interessant!

Ken jij iemand die pas in Kampen is komen wonen? Attendeer de nieuwe inwoners dan op de Sleeptouwactie! En stuur dit bericht naar ze door!Dan maken ze kans op een tour door Kampen met onze Burgemeester Bort Koelewijn. Aanmelden gaat heel eenvoudig via www.welkominkampen.nl. Iedereen die zich aanmeldt wordt op sleeptouw genomen. We laten je graag onze mooie stad zien! De Sleeptouw tour door Kampen houdt in dat we je de stad en omgeving graag op een anderen manier willen laten zien. Kampenaren nemen alle nieuwe inwoners mee langs bijzondere plekken in de gemeente Kampen. Op de fiets of in de auto. we rijden langs bekende en minder bekende plekken in de stad. Je hoort persoonlijke verhalen en je krijgt antwoorden op al jouw vragen! Meld je nu aan via www.welkominkampen.nl! Lees hier de recensie van Rianne over haar Sleeptouwtour door Kampen"Hallo Patrick,Dank voor de prettige rondleiding! Hierbij korte evaluatie van mij.Mooi dat dit project op sleeptouw er is voor nieuwe inwoners van de gemeente Kampen.Het is jouw eerste rondleiding, zo vertel je en dit doe je op een ontspannen, leuke manier. Je hebt een plan en blijft in gesprek met ons wat het volgende is wat we gaan bezoeken. Je durft ook van je plan af te wijken. Je hebt ons leuke dingen van de binnenstad laten zien en jouw verhalen erbij maken het tot een mooi geheel! Zo kun je veel over het uitgaansleven vertellen in Kampen, oude verhalen en de wijk Brunneppe was nieuw evenals de Oranjewijk.Ik zou elke nieuwkomer in de gemeente Kampen jou als gids toevertrouwen! Leuk dat je vrij jong bent! Dan laat de stad weer vanuit een ander gezichtspunt zien.Veel succes bij volgende rondleidingen. En had je nog kop koffie willen aanbieden... Wie weet een andere keer.Veel succes met jouw toekomstplannen!Groet Rianne Laarman"
Lees verder

Partners gezocht

Selfie route

Partners gezocht

In Kampen komen veel bezoekers, het hele jaar door. De bezoekersaantallen zijn hoog, maar de bestedingen per bezoeker kunnen hoger. Wij willen bezoekers aan Kampen verleiden om niet alleen te genieten van de hoogtepunten van Kampen ("Kodak moments"), maar hier ook een positieve bijdrage aan te leveren. Door middel van het aanbieden van een selfieroute, bieden we bezoekers de mogelijkheid gebruik te maken van arrangementen en aanbiedingen bij deelnemende partijen en vergroten we de exposure op sociale media.Selfieroute KampenDe selfieroute Kampen bestaat uit de volgende ingrediënten:1. basisproduct: een vrij toegankelijke route met selfie spots. Op vertoon van je selfies krijg je voordeel bij deelnemende vrijetijdsondernemers (winkels, horeca, culturele organisaties). (indirect verdienmodel)2. begeleiding langs de route met stadsgidsen (direct verdienmodel) en online (indirect verdienmodel) en aanbieden van diensten, activiteiten en voorzieningen langs de route (direct verdienmodel)3. all-inclusive groepsarrangementen met aanvullende opdrachten, eten, drinken, vervoer en/of overnachten (direct verdienmodel)4. online zichtbaarheid en exposure voor Kampen en de deelnemers door bezoekers van de selfieroute (indirect verdienmodel)Gezamenlijk Plan van AanpakOm het project uit te voeren werken een aantal partijen samen aan het opstellen en uitvoeren van een plan van aanpak: Kamper Events, Kampen Marketing, Stadsarchief Kampen, Stedelijk Museum en ondernemers in de binnenstad. Daarbij wordt een PMPC subsidie aangevraagd bij de provincie als cofinanciering.Wil jij ook als partner meedoen? Stuur een mailtje naar r.tameling@kampenmarketing.nl!
Lees verder

Samen zetten we Kampen op de kaart

Iedereen een Kampen ambassadeur!

Samen zetten we Kampen op de kaart

Je bent bezig met een leuk project of evenement in Kampen en nu wil je zelf graag een poster, flyer of advertentie maken. Of je kent iemand die dat voor je wil doen. Om er voor te zorgen dat jouw project of event wel als een echt Kamper actie wordt herkend staat op https://kampenmarketing.nl/huisstijl een aantal templates en het logo die je kunt gebruiken. Het gebruik van deze templates is wel aan voorwaarden gebonden en die vind je daar ook.Dus ga snel naar de huisstijl pagina om zelf flyers, posters en brochures te maken. Verder zijn er vele afbeeldingen beschikbaar en vind je in deze ‘brand portal’ onder andere het logo en het huisstijlhandboek.
Lees verder

Speciaal voor onze relaties!

VIP Stadswandeling met Cor Adema

Speciaal voor onze relaties!

Speciaal voor relaties van Kampen Marketing organiseren we een VIP stadswandeling onder begeleiding van Cor Adema. Cor zal nog meer sterke verhalen over Kampen met ons delen onder het motto “we gaan het diepe in en misschien wel even kopje onder”.Voor de stadswandeling zijn met name uitgenodigd: Gastheren en gastvrouwen (“trek maar aan mijn jasje!”) Stadsambassadeurs (“Kan ik u helpen?”) Deelnemers aan de Kampen Marketing Koffiemomentjes (“met elkaar kennis delen”) Bestuurders en andere betrokkenen bij Kampen Marketing (“van EPK tot De Hanze”) Voor de rondleiding door de binnenstad van Kampen zijn nog 12 plaatsen beschikbaar op Donderdag 6 september, de editie van 5 september is al helemaal uitverkocht.Vertrek 18.30 uur vanaf de Bovenkerk / Sint Nicolaaskerk aan de Oudestraat zijde.Bij slecht weer gaat de rondleiding een week later door; dus 13 september; zelfde vertrektijd. Mocht dit aan de orde zijn dan ontvangen de deelnemers hierover tijdig een e-mail bericht.Deelname is gratis, maar online aanmelden verplicht vanwege de maximum groepsgrootte van 18 personen per wandeling. Dit kan via onderstaande link:AANMELDEN VOOR STADSWANDELING 6 SEPTEMBERDe VIP Stadswandeling is onderdeel van de serie masterclasses die Kampen Marketing organiseert om het culturele profiel van Kampen als nautische Hanzestad verder te versterken. De Provincie Overijssel heeft hiervoor een financiële bijdrage geleverd, net als de Gemeente Kampen.
Lees verder

Verbinden om zo te versterken!

Voorbereiding themajaar 75 jaar bevrijding

Verbinden om zo te versterken!

In (2019 en) 2020 viert heel Nederland 75 jaar bevrijding en vrijheid. Het Nationaal Comité 4 en 5 mei organiseert tijdens het lustrumjaar naast 4 en 5 mei diverse extra projecten. Ook in Kampen wordt er al toegewerkt naar ’75 jaar vrijheid’. In 2020 gaan er in de gemeente Kampen evenementen plaatsvinden die in het teken staan van bevrijding en vrijheid.Wat vrijheid voor ons betekent delen we in Kampen ook met de bezoekers aan onze gemeente. We verwachten dan ook een toename van het aantal toeristen. Deze bezoekers die stilstaan bij herinneren en de bevrijding willen vieren, zal in de aanloop naar 2020 ’75 jaar herdenking en bevrijding’ onze speciale aandacht vragen. Denk daarbij aan de nazaten van de geallieerden die de plekken willen bezoeken waar hun voorvaderen gestreden hebben voor onze vrijheid. We proberen daarbij ook aan te sluiten op initiatieven in Nederland en Overijssel in het bijzonder.Het themajaar wordt de paraplu voor allerhande activiteiten van Kampenaren voor Kampenaren en gasten uit binnen- en buitenland. Kampen Marketing bouwt (onder meer online) een verzamelpunt voor al die ideeën en zorgt voor inspiratie, suggesties en contactinformatie. Het jaarprogramma van 75 jaar bevrijding zal daar zichtbaar worden. En van daaruit op veel andere plekken.Heb jij plannen die hierop aansluiten? Neem dan contact op met de mensen die achter de schermen al druk bezig zijn met de voorbereidingen:Eleon de Haas (cultuurmakelaar Kampen), 06-23040169Aukje Grouwstra (binnenstadsmanager), 06-21666767Roeland Tameling (citymarketing), 06-17453490Foto: Stadsarchief Kampen 
Lees verder

Kansen en mogelijkheden voor Kampen

Onderzoek touringcar toeristen

Kansen en mogelijkheden voor Kampen

In opdracht van Gemeente Kampen en Kampen Marketing heeft Esther Jongejan onderzoek gedaan naar de mogelijkheden om meer bussen met toeristen naar Kampen te halen. De belangrijkste conclusies en adviezen: er liggen zeker kansen, maar het verwachte profijt moet niet overdreven worden. Om die kansen te pakken, is verdere samenwerking met andere steden en toeristische ondernemers nodig. Met name het historische Hanzesteden verhaal, het binnenstadsdecor en de pittoreske nautische locaties inclusief het waterfront en de Koggewerf bieden hiervoor mogelijkheden.Inmiddels heeft Kampen Marketing verschillende acties opgepakt om hier een goede invulling voor te geven. Zo wordt met partijen als Kamper Events, Kamper Uitjes en Kampen and Beyond gewerkt aan de samenstelling van passende arrangementen, wordt een vernieuwde toeristische website , www.visitkampen.nl, gelanceerd en wordt de samenwerking via onder meer Hanzesteden Marketing versterkt.Download het volledige onderzoek naar groepsbusreizen in Kampen.
Lees verder

Warme start van de Kamper Uitdagen

Koe aan de toren een feit

Warme start van de Kamper Uitdagen

Afgelopen donderdag was de aftrap van de eerste (tropische) Kamper Ui(t)dag 2018. Door de zeer hoge temperaturen, (rond 14:00 uur een temperatuur van 38 graden), was de belangstelling minder dan vorige jaar en kozen veel mensen ervoor om deze dag de verkoeling op te zoeken.Voor de belangstellenden, die in ieder geval het traditionele koe hijsen niet wilden missen, waren er verkoelende drankjes op de terrassen tijdens de braderie en het foodtruckfestival. Ook het Rode Kruis was vertegenwoordigd om eventuele calamiteiten op te vangen. De organisatie kijkt terug op een rustige tropische eerste Kamper Ui(t)dag 2018.Aanstaande donderdag, (2 augustus), staat de tweede Ui(t)dag op het programma met een gezellige rommel-kleedjesmarkt ter hoogte van het Van Heutszplein en een mega foodtruckfestival met live muziek. Er is straatentertainment, een gezellige braderie en live muziek op de diverse pleinen.Voor de Rommel-kleedjesmarkt kunt u zich nog steeds aanmelden, ga naar het contact formulier op de website www.kamper-uitdagen.nl.Kijk voor meer informatie op www.kamper-uitdagen.nl, en kom genieten van de gezelligheid en het entertainment in onze mooie Hanzestad Kampen!
Lees verder