Nieuws

Vertellen | Beleven | Ervaren

Kampen leeft met water

Vertellen | Beleven | Ervaren

Kampen kiest bewust voor nautisch profielDe profilering die we voor Kampen gekozen hebben is hartelijke Hanzestad aan het water. Die toevoeging is niet voor niets! In verleden, heden en toekomst is de relatie van Kampen met het water duidelijk aanwezig. Of we het nu hebben over de Koggewerf, het IJsselfront, de IJsselkogge of de monumenten die ons herinneren aan het rijke handelsverleden, Kampen leeft met water. VisitekaartjeOok toeristisch biedt het water tal van kansen, wat nog een extra de reden is om voor het nautisch profiel te kiezen. We onderscheiden ons hiermee van andere Hanzesteden die bijvoorbeeld kiezen voor een culinair profiel of zichzelf promoten als winkelstad of evenementenstad. In het samenwerkingsverband met 9 Hanzesteden aan het water (Zwolle, Hattem, Hasselt, Harderwijk, Elburg, Doesburg, Deventer, Zutphen en Kampen) hebben we zo ieder ons eigen visitekaartje. Samen vormen we de Hanzestedenroute, die nationaal en internationaal wordt vermarkt. Subsidie voor nautische projectenOm dit nautische profiel nog verder te versterken zijn er vorig najaar 11 projecten gestart, waarover we je graag de komende tijd informeren. Doordat we gebruik kunnen maken van een driejarige subsidie 'Cultuurprofielen' van de provincie en gemeente hebben we voor ieder van de 11 projecten een aanmoedigingsbudget beschikbaar. Wat gaan we doen? Bevorderen deskundigheid vrijwilligers verbonden aan Tourist Info Optimaliseren zichtbaarheid online als nautische Hanzestad Verbinden van groeperingen die zich bezighouden met kunst en muziek Realiseren van een kunstroute op de klimaatdijk bij Reeve Ontwikkelen van twee stadswandelingen langs ergoed dat herinnert aan het maritieme verleden van Kampen Aanhaken bij het landelijke project 'Toonbeelden mobiel erfgoed' met een verhaal over de toonbeelden in Kampen Trainen van aanbieders van evenementen en arrangementen in Kampen Ontwikkelen van een escaperoom gebaseerd op het nautische verleden van Kampen Doorontwikkelen van het evenement 'Het verhaal van Kampen' Ontwikkelen van stadstrots bij de jeugd door het programma 'Steurneuzen' Vastleggen en beleefbaar maken van het verhaal van de Kogge InformatieVoor ieder project is een projectleider aangewezen die het project organiseert en de contacten legt en onderhoudt met betrokken organisaties in Kampen. De afdeling Economie van de gemeente Kampen zorgt voor de terugkoppeling van de voortgang richting de subsidieverstrekkers. Wil je weten bij wie je moet zijn voor welk project? Of heb je een andere vraag? Stel hem aan Miranda Hogeboom, beleidsadviseur bij de gemeente Kampen, via m.hogeboom@kampen.nl.
Lees verder

bij 70 miljoen Amerikanen

Koe in beeld

bij 70 miljoen Amerikanen

Sinds enkele weken staat er een koe in het stadhuis van Kampen. Want het is niet zomaar een koe.Binnenkort is deze koe te zien op TV bij 70 miljoen Amerikanen. Onze traditie om jaarlijks een koe de Nieuwe Toren op te hijsen om daar het dakgras kort te houden heeft de populaire spelshow ‘The Amazing Race’ geïnspireerd. Deze zomer zijn de opnames gemaakt en ergens in het najaar wordt de show op CBS uitgezonden. Meld je aan voor meer info en de TV-beelden via info@kampenmarketing.nl of stuur een berichtje naar Roeland Tameling via 06-17453490.De koeienlegende is trouwens ook ingezet bij de video die onze eigen Julius Hartman heeft gemaakt voor de Kamper U(i)tdagen, geheel in stijl passend bij het Amerikaanse TV-programma. Wij vinden het filmpje erg vermakelijk. Jij ook? Deel deze link dan gerust: https://www.youtube.com/watch?v=I5cGgQOHYBc
Lees verder

Of toch niet?

Koffiemomentje stopt

Of toch niet?

Het Kampen Marketing Koffiemomentje stopt ermee. Tenminste.... We houden een zomerstop, want in augustus slaan we een maandje over. En 3 september gaan we weer vrolijk verder natuurlijk!Wil je ook op de hoogte blijven van de laatste citymarketing hoogtepunten, sterke verhalen delen en slimme samenwerkingsverbanden smeden? Dan ben je van harte welkom op maandagochtend 3 september om 9 uur in De Eenhoorn te Kampen. Aanmelden kan via deze link.Kun je 3 september niet? Geen paniek, want iedere eerste maandag van de maand kun je in de herkansing. Bijvoorbeeld op 1 oktober 5 november 3 december 7 januari 2019 Heb je interesse in andere bijeenkomsten in Kampen? Kijk dan op https://bedrijveninkampen.nl/nl/evenementen.html. 
Lees verder

worden gedeeld met geïnterviewden

Voorlopige resultaten onderzoek evenementen

worden gedeeld met geïnterviewden

Op maandagavond 27 augustus is de volgende bijeenkomst van het Toeristisch Platform Kampen. Die sessie staat in het teken van de voorlopige resultaten uit het onderzoek naar de mogelijkheden om (nog) meer rendement uit meerdaagse evenementen in Kampen te halen.In opdracht van de Gemeente Kampen voert Wim Noordzij (Event Broker) een evaluatieonderzoek uit met betrekking tot meerdaagse evenementen zoals de Internationale Hanzedagen 2017, Kerst in Oud Kampen en Sail Kampen 2018. Het doel hiervan:- Wat goed ging behouden voor de toekomst (ook voor andere evenementen)- Wat beter kon versterken en aanpassen waar nodigKortom: geen beoordelingsrapport, maar een advies over de kansen voor Kampen om in de komende jaren zoveel mogelijk positieve impact met evenementen te genereren.De bevindingen van Wim Noordzij worden als eerste in hoofdlijnen voorgelegd aan degenen die geïnterviewd zijn. Dit zal gebeuren tijdens de eerstvolgende bijeenkomst van het Toeristisch Platform Kampen. Wim Noordzij zal dan de laatste input verzamelen van de betrokkenen bij Kamper evenementen. Dit leidt uiteindelijk tot een bondige rapportage die zal worden gepresenteerd aan het College en de Gemeenteraad, zodat de aanbevelingen kunnen worden omgezet in beleid en acties.Bent u geïnterviewd en/of wilt u gebruik maken van de laatste kans om Wim Noordzij van informatie te voorzien? Kom dan naar het Toeristisch Platform Kampen op 27 augustus. Meer info en aanmelden: mail m.hogeboom@kampen.nl of r.tameling@kampenmarketing.nlFoto: Kerst in Oud Kampen - door Richard TennekesMeer info en aanmelden: mail m.hogeboom@kampen.nl of r.tameling@kampenmarketing.nl
Lees verder

Van de behaalde resultaten

Kampen Marketing Zomer Update

Van de behaalde resultaten

Bij wijze van halfjaarrapportage is een kort overzicht van behaalde resultaten in het tweede kwartaal door Kampen Marketing en haar samenwerkingspartners gemaakt. Voor de liefhebber is ook een overzicht van het eerste kwartaal beschikbaar. Maar het is minstens zo leuk om een voorbeeld van een tevreden klant te lezen. Toch?Liebe Frau Slurink,Am Samstag war ich in der schönen Hansestadt Kampen. Ich war ganz begeistert, wie schön die Stadt ist. Ich bin 16 km (!) durch die Stadt spaziert. Mir haben ganz besonders die Skyline auf Kampen, die Stadtbrücke mit ihren goldenen Rädern und die Stadttore gefallen. Das Stadttor Broederpoort fand ich am schönsten.Ganz toll fand ich die kleinen Gassen. Kaffeepausen hatte auf der Plantage, dem Ponton und in dem Restaurant Stadsherberg.Gegessen habe ich sehr lecker im Restaurant De Bottermarck, draußen auf der Terrasse.In der Stadtinfo gibt es auch sehr schöne Ansichtskarten von Kampen zu kaufen.Ganz lieben Dank noch einmal für ihre Bemühungen.Mit freundlichem Gruß, JürgenGeen zin om de resultaten te downloaden maar wel interesse in een samenvatting? Dan is onderstaande overzicht relevant:Toeristisch/vrije tijdGroei aantal Nederlandse bezoekers aan Kampen: (NBTC NIPO)2016: 243.0002017: 360.000 (vanaf 2017 wordt een andere meetmethodiek gebruikt)Groei aantal buitenlandse toeristen in Overijssel: (CBS statistiek logies en accommodaties; er is geen onderzoek beschikbaar op Kampen niveau)Nederland: + 11%Overijssel: + 23% (meer dan 1 miljoen)Duitsers: + 34% (600.000 overnachtingen, verdubbeling in 3 jaar tijd)Belgen: +6% (190.000 overnachtingen)Zakelijk toerismeGroei zakelijke overnachtingen in Overijssel (geen onderzoek beschikbaar voor Kampen)Overijssel: + 11,3 %, (690.000 zakelijke overnachtingen)CongressenMarketing Oost is host van de Global Travel Trade Show in Zwolle (congres voor 100 internationale Touroperators). Wij profileren ons hier samen met de andere Hanzesteden en in Port of Zwolle verband. In verband hiermee wordt er een trip georganiseerd voor een aantal touroperators, die naar Kampen komen.City- en regiomarketing De afgelopen maanden hebben we weer een aantal vloggers naar Kampen gehaald om Kampen onder de aandacht te brengen. Dit heeft geleid tot publicaties door o.a. Cynthia(.nl) en Travel Rumors. Kampen is samen met enkele andere Hanzesteden opgenomen in de brochure 2019 van de grote Duitse touroperator Behringer. In samenwerking met Hanzestedenmarketing is campagne gevoerd in 3 grote Duitse dagbladen, en online. De Duitse website voor de Hanzesteden is verder geoptimaliseerd en uitgebreid. We hebben de actie ’52.000 vrijwilligers gevraagd voor Kampen’ uitgezet. We hebben de website stad.kampen.nl verder geoptimaliseerd We hebben de Event Academy georganiseerd voor organisatoren van evenementen in Kampen. Een training van 6 cursusavonden die door ca. 60 organisatoren is bezocht. We hebben het Toeristisch Platform Kampen eens per kwartaal georganiseerd en hier een groot aantal ideeën opgehaald voor de stad (rondom steeds een ander thema). Kampen Marketing heeft een contract afgesloten met de OVK?STOCK om o.a. de Kamper Ui(t)dagen en Sinterklaas te organiseren. De Facebookpagina van Kampen Marketing heeft momenteel ruim 7300 volgers. We onderzoeken de markt voor Riviercruiseschepen en Busvakanties. Hierover later meer. We hebben de subsidieregeling voor gratis winterligging voor de bruine vloot opgesteld om ons te verzekeren van een mooi verlicht stadsfront het hele jaar door. De organisatie van de Internationale Hanzedagen en andere grote evenementen in Kampen zijn geëvalueerd door Bureau Noordzij. Het rapport komt binnenkort beschikbaar. In samenwerking met Hanzestedenmarketing werken we aan een Europese Interreg subsidie aanvraag, waarbij ingezet wordt op verdere training van onze ambassadeurs, augmented reality en andere moderniseringen. Wonen en werkenWe zijn gestart met de uitvoering van de plannen (2018,19,20) uit de perspectiefnota in het kader van de werving van inwoners en bedrijven over de as van Citymarketing. Denktank marketing bedrijven geformeerd Actie ‘sleeptouw’ waarbij burgers nieuwe inwoners ‘op sleeptouw’ nemen Onderzoek naar mogelijkheid om Poort 20 special te maken voor nieuwe inwoners Nieuwe website www.bedrijveninkampen.nl gelanceerd Samen met koepelvereniging De Hanze ondernemersraad opgericht die in de raadzaal meerdere keren per jaar een actieve werksessie houdt met ambtenaren, politiek en ondernemers over economische thema’s.
Lees verder

OVK en Kampen Marketing leggen strategische samenwerking vast

Tijdens het Kampen Marketing Koffiemomentje op 4 juni hebben Fré Helleman (voorzitter van OVK – de vereniging voor binnenstadsondernemers in Kampen), Jan Troost en Thomas Klaphake (bestuursleden van Kampen Marketing – de citymarketingorganisatie van Kampen) in De Eenhoorn een overeenkomst ondertekend waarmee de coördinatie van binnenstadsevenementen door de OVK wordt overgedragen aan Kampen Marketing. Het is een eerste formele stap in de koers die de organisaties samen willen varen om citymarketing en binnenstad strategisch en structureel aan elkaar te verbinden.
Lees verder

Het internationale Touroperator Congres komt naar Zwolle

Van 8-11 oktober host Zwolle het internationale Touroperator Congres van het NBTC. 100 internationale touroperators uit 9 landen worden door het NBTC ingevlogen om contracten te sluiten met Nederlands toeristisch aanbod. Plaats van ontmoeting is Zwolle. Een enorme kans voor de stad om opgenomen te worden in het aanbod van deze touroperators. We liften daarmee mee op het marketingbereik van deze touroperators en krijgen de mogelijkheid om structureel meer buitenlandse bezoekers te trekken.
Lees verder

Speciaal voor ondernemers in de regio

Al Das Andere Holland partner?

Speciaal voor ondernemers in de regio

Das Andere Holland PartnerEr is de mogelijkheid je aan te melden als partner van Das Andere Holland/ Euregio. Als partner van dit project heb je standaard deelname aan de campagne van Das Andere Holland. Onderdelen van dit pakket zijn: Presentatie op dasandereholland.de middels een eigen profielpagina met informatie, foto’s / film en doorlink (incl. vertaling). Toegang tot relevante grensoverschrijdende kennis en informatie met betrekking tot de Duitse markt. Toegang tot de aangeboden workshops, cursussen, scholingen en uitwisselingsprogramma’s waar dieper wordt ingegaan op de specifieke invalshoeken om de Duitse markt te benaderen. Adviesgesprek vanuit een brede oriëntatie op de Duitse markt met mogelijkheid tot financiële ondersteuning. De kosten van partner worden zijn €150,- per jaar. MKB-trajectVoor de bedrijven die een start willen maken op de Duitse markt is er een MKB traject opgestart. Er is de mogelijkheid om de investeringen in de Duitse toegankelijkheid van het bedrijf tot €1000,- in te dienen. Als we het over Duitse toegankelijkheid hebben moet je denken aan vertaling van je website, menukaart in het Duits, taalcursussen voor personeel, Duitse flyers etc. Van het bedrag kan het bedrijf 50% gesubsidieerd krijgen!  Er is een gelimiteerd budget beschikbaar dus er geld op = op. Voor meer informatie of meedoen, kun je contact opnemen met Elizabeth Stoit via de mail estoit@hanzestedenmarketing.nl.
Lees verder