Donderdag 28 februari is het zover. Het provinciale jaarlijkse Erfgoedcongres vindt plaats. Dit jaar is Kampen uitgekozen als plaats van handeling. De Stadsgehoorzaal vormt het monumentale decor voor de bijeenkomst, waar zo’n 200 mensen te gast zijn. De aanwezigen werken in de erfgoedsector of hebben ermee te maken.

Het thema van de dag is: ‘Tenminste houdbaar tot....?’ Een onderwerp dat gaat over bewaren, conserveren en exploiteren. Maar ook over beleefbaar maken en houden, verbinden van verleden en heden en het interesseren van jong en oud.

Waarom is dat eigenlijk zo belangrijk? Is wat geweest is, niet gewoon geweest? ‘Nee’, zeggen de oude rotten in het vak: ‘Monumenten en ander erfgoed moeten bewaard blijven omdat het verleden onze basis is.’ ‘Nee’, zeggen ook de jongeren die aanwezig zijn: ‘Wij kiezen juist bewust voor een beroep in deze sector om te zorgen dat het erfgoed aandacht blijft krijgen.’

In Kampen hebben we erfgoed in allerlei vormen. De stad barst van de monumenten en onze eigen ErfgoedChick laat ons in haar vlogs regelmatig meekijken in het erfgoeddepot, waar talloze schatten te vinden zijn. Ook in de musea is veel moois te zien uit bijvoorbeeld de Hanzeperiode. En niet te vergeten onze historische schepen en de IJsselkogge, die over een aantal jaren te bewonderen zal zijn in Kampen. Allemaal bewijsstukken van ons (nautische) verleden.

Naast de schoonheid zijn het vooral de verhalen achter de erfgoedstukken en monumenten die zorgen dat erfgoed het bewaren waard is. Verhalen over handel, levenswijzen, welvaart, oorlogen, rijkdom en armoede. Avonturen van heldhaftige zeelieden, bijzondere uitvindingen en toonaangevende families. Verhalen die ons vertellen hoe het vroeger ging en die ons daarmee ook iets leren over het heden en de toekomst. Afkomst, cultuur, normen, waarden; Het valt of staat allemaal met erfgoed en de verhalen die erbij horen. Het vormt als het ware je referentiekader en beïnvloedt daarmee de wijze waarop wij nu leven. Alle reden dus om te zorgen dat ons erfgoed niet alleen bewaard blijft, maar ook wordt beleefd.

De vraag achter het thema is: ‘Hoe zorg je dat erfgoed op een aantrekkelijke manier gepresenteerd wordt, zodanig dat het ook jongeren aanspreekt?’ Verschillende sprekers vertellen over hun aanpak. Zo is er een museum die de social media accounts laat bijhouden door de stagiaire. Ze heeft volledige vrijheid en dat betekent dat er ook berichten en beelden geplaatst worden waar de oudere generatie een beetje van schrikt. Past het wel bij de profilering van het museum? Toch gaat het museum door op de ingeslagen weg en het gevolg is honderden likes per bericht. Van jongeren natuurlijk. Een doelgroep die men voorheen nooit kon bereiken.

Een ander voorbeeld komt van de directeur van het Palthehuis in Oldenzaal. Zij besluit dat ze niet langer tegen de grotere musea gaat opboksen met exposities. In plaats daarvan organiseert ze nu diverse doelgroepgerichte evenementen. Zo is er regelmatig een leuke dag voor kinderen van 2 t/m 8 jaar. Niet meteen de doelgroep waar je aan denkt, maar niettemin een doorslaand succes. Honderden ouders komen samen met hun kinderen naar de kinderdag en genieten van alle activiteiten die worden aangeboden.

De opbrengst van de dag? Dit zijn enkele uitspraken: Out of the box durven denken, van gebaande wegen af willen gaan, de jeugd betrekken bij het ontdekken van mogelijkheden, stagiaires en jongeren aannemen en verantwoordelijkheid geven, niet te veel denken maar gewoon dingen proberen, inkomende ideeën niet afhouden maar omarmen, drempels verlagen.

Genoeg inspiratie om ieder op hun eigen plek mee aan de slag te gaan. En die term ‘tenminste houdbaar tot’? Die veranderen we gewoon in ‘onbeperkt houdbaar’ :).

Ahoy!

(De column Nautisch Kampen is een initiatief van Kampen Marketing en de Gemeente Kampen.)


Foto: @Kampen, wereldstad in een notendop. Broederweg in 1903 met hooiwagens